[ad_1]
Festivalul Internațional de Operă și Balet „Maria Bieșu”, eveniment organizat și găzduit de Opera Națională din Chișinău, a debutat joi, 8 septembrie 2022, cu spectacolul „Carmen”, de Georges Bizet, și se va încheia, pe data de 25 septembrie, cu un excepțional concert de gală.
Opera „Carmen” reprezintă, fără îndoială, o contribuţie la evoluţia și dezvoltarea teatrului liric, atât prin veridicitatea subiectului, cât şi prin autenticitatea culorii tematice. În contextul noilor realități nu este de mirare faptul că tocmai această capodoperă ridică cortina festivalului.
Ion Grosu, directorul Teatrului Național de Operă și Balet „Maria Bieșu”, discută în interviul BZI despre succesul și renumele de care se bucură astăzi festivalul, la aniversarea celor 30 de ediții.
- Debutează cea de-a 30-a ediție a Festivalului Internațional de Operă și Balet „Maria Bieșu”. Care este cheia succesului pentru ca un festival liric să dăinuie în timp?
Ion Grosu: Datorăm renumele și prestigiul acestui eveniment sopranei Maria Bieșu, inegalabila primadonă a Operei Naționale, personalitate marcantă a artei lirice naționale, recunoscută și apreciată pe plan internațional în timpul vieții ei, a cărei amintire dăinuie și după plecarea la cele veșnice. Festivalul Internațional de Operă și Balet a fost inaugurat, în toamna anului 1990, de primadona Maria Bieșu care și-a dorit ca în fiecare toamnă Chișinăul să devină un centru al muzicii de operă.
„Am iniţiat acest festival autumnal al vedetelor operei şi baletului, gândind că alături de alţi colegi de-ai mei din alte ţări, de alte neamuri, cântând împreună, am putea solidariza oamenii. E ştiut, prin muzică vibrează dorinţa, visul, aspiraţiile lumii spre mai bine, spre pace şi armonie. Ori acum, mai mult ca oricând, e nevoie de aceasta. Repet adevărul spus de un om înţelept: Frumuseţea va salva lumea! E şansa noastră, de ce n-am pune-o în valoare prin tot ce facem? Acesta mi-a fost imboldul: să dăruiesc tot ce am mai bun oamenilor”, afirma cu ocazia lansării acestui festival primadona.
Evenimentul se bucură de atenția unui public select, constituit preponderent din reprezentanți ai elitei culturale cărora încercăm să le respectăm și să le satisfacem așteptările. În cadrul Festivalului Internațional de Operă și Balet „Maria Bieșu”, artiștii noștri evoluează alături de somități de talie internațională din domeniul muzicii lirice și a baletului. Tradițional, festivalul culminează cu un Concert de Gală organizat și desfășurat conform rigorilor pe care le impune statutul unei instituții importante, la nivelul așteptărilor publicului, dar și a prestigioaselor personalități care evoluează pe cele mai cunoscute scene ale lumii și care acceptă invitația de a participa în cadrul evenimentelor TNOB. Soliștii TNOB care au șansa de a colabora cu instituții de profil din străinătate sunt tratați, de asemenea, ca niște vedete de talie internațională, grație prestanței pe care au avut-o alături de personalitățile genului liric în cadrul concertelor organizate de instituția noastră la Chișinău.
Am preluat moștenirea acestui festival, transformându-l într-o frumoasă tradiție care, iată, în acest an a ajuns la cea de-a 30-a aniversare. Evident, alte criterii importante pentru organizarea și desfășurarea festivalului sunt constituite de selectarea repertoriului și de invitați.
- An de an vă surprindeți publicul cu artiști din prima ligă. Cu cât timp înainte stabiliți invitații și programul?
Ion Grosu: Pregătirile pentru o nouă ediție a festivalului încep de fiecare dată după încheierea ediției precedente. Cât sunt încă proaspete impresiile și emoțiile evenimentului, echipa de creație se informează și caută idei pentru viitoarea ediție. Din primăvară deja începem să sistematizăm ideile, să confruntăm planurile și doleanțele cu posibilitățile reale de care dispunem sau de mijloacele pe care am putea să le obținem pentru organizarea și desfășurarea unei noi ediții.
- Surprizele acestei ediții care sunt?
Ion Grosu: La fiecare ediție ne străduim să invităm artiști care s-au remarcat printr-o interpretare de excepție a rolurilor din spectacolele incluse pe agenda festivalului, indiferent că e vorba de operă sau balet. În distribuția fiecărui spectacol sunt artiști de primă mână, vedete de talie mondială. Într-o lume deschisă, artiștii au posibilitatea să evolueze pe diverse scene, inclusiv artiștii născuți, crescuți și educați în Republica Moldova. De exemplu, spectacolul cu care debutează ediția aniversară a Festivalului Internațional de Operă și Balet „Maria Bieșu” – „Carmen”, de Georges Bizet – are o distribuție de milioane, de care ar fi mândră orice scenă lirică din lume. În rolul lui Carmen evoluează mezzosoprana Ramona Zaharia (România), în repertoriul căreia se regăsesc un număr impresionant de roluri din creații de Giuseppe Verdi, fiind una dintre artistele care, într-un timp relativ scurt, a interpretat cu succes un număr impresionant de producții pe scene din Austria, Germania, Luxemburg, Belgia, Franța, Letonia și Coreea de Sud. Rolul lui Don Jose este interpretat de extraordinarul bariton Jonathan Tetelman (SUA) care lucrează, în prezent, cu cele mai importante case de operă din Europa și este angajat în calitate de artist exclusiv la Deutsche Grammophon. Baritonul moldovean cu renume mondial, Andrei Jelihovschi, va interpreta rolul lui Escamillo, iar soprana Valentina Nafornița, artistă lirică din Republica Moldova care evoluează, în prezent, pe cele mai prestigioase scene ale lumii, va interpreta rolul Micaelei. Prin performanța sa artistică, ea este o promotoare de valoare a imaginii Republicii Moldova în lume și spectacolele cu participarea ei, dar și a altor artiști valoroși de la noi care sunt recunoscuți peste hotare, sunt solicitate și așteptate pe scena primei scene lirice a Republicii Moldova. Dirijorul spectacolului este maestrul Nicolae Dohotaru, o somitate a genului, recunoscut și peste hotare, unde a avut ocazia să lucreze, care a colaborat în trecut și cu primadona Maria Bieșu. Repet, fiecare spectacol din agenda festivalului are o distribuție strălucită și fiecare interpret din distribuție merită cu prisosință să fie numit „surpriza” sau „invitatul de onoare” al festivalului.
- Ce renume și-a creat festivalul pe plan internațional?
Ion Grosu: Datorită invitaților de peste hotare, care pe lângă rolurile și partiturile pe care au angajament să le interpreteze sunt și foarte buni și atenți observatori și, mai ales, spectatori a celorlalte spectacole din repertoriul festivalului, reputația evenimentului este una foarte bună. Oaspeții noștri de onoare se conving și transmit mai departe că la Festivalul Internațional de Operă și Balet „Maria Bieșu” participă doar artiști de valoare. Din acest considerent, când venim cu o ofertă către artiștii pe care îi invităm să participe la festival, nu este nevoie să vorbim despre prestigiul și importanța festivalului ca să-i convingem. Majoritatea dintre ei au auzit deja despre acest festival.
- Care sunt provocările vremurilor actuale în realizarea acestuia?
Ion Grosu: Provocărilor cauzate de condiții mai noi sau mai vechi le facem față cu brio, dacă necesită doar o soluționare creativă, așa cum s-a întâmplat, spre exemplu, în timpul pandemiei, când transmisiunile în direct, dintr-o sală goală, sau organizarea spectacolelor în aer liber cu respectarea normelor sanitare au fost o soluție pentru organizarea și desfășurarea festivalului, fără să întrerupem tradiția. Provocările de ordin financiar însă ne dau mari bătăi de cap, pentru că este dificil să identificăm mijloace financiare pentru achitarea diurnelor, onorariilor personalului implicat în buna organizare și desfășurare a festivalului, mai cu seamă după o perioadă de restricții în care Opera Națională nu a prezentat spectacole de operă și balet la întreaga capacitate a sălii, nu a vândut bilete și nu a înregistrat profit.
- Festivalul Internațional de Operă și Balet, între tradiție și actualitate. Cum mențineți balanța?
Ion Grosu: În primul rând, vreau să vă spun că nu doar pentru festival, dar pentru întreaga activitate a Operei Naționale din Chișinău, ne-am străduit să facem tot posibilul ca în instituție să se mențină un echilibru între tânăra generație de artiști și seniori, să avem o colaborare armonioasă, să învățăm și să ne susținem reciproc. Ceea ce au remarcat, în ultima perioadă, pe scena TNOB spectatorii noștri și, de fapt, ceea ce ne-am dorit noi să realizăm este diversitatea și întinerirea considerabilă a trupei de soliști și a celei de balet. Tindem să le oferim șanse artiștilor noștri să învețe, să lucreze și să se afirme acasă după finisarea studiilor, pentru că avem tineri talentați de care ar fi păcat să nu ne bucurăm și pe care avem obligația morală să-i susținem. Iar seniorii transmit din experiența și învățăturile lor tinerei generații.
Referitor la întrebarea pe care mi-ați acordat-o, la fiecare ediție a festivalului ne străduim să-i aducem un omagiu inițiatoarei acestui festival, soprana Maria Bieșu, și includem în repertoriu spectacole în care a excelat primadona, prin rolurile pe care le-a interpretat. Unii spectatori o țin minte pe Maria Bieșu din aceste roluri și vin, în fiecare an, curioși și intrigați să vadă alte interpretări, să facă, bineînțeles, comparații. Să știți că în distribuția unor spectacole sunt artiști care au avut ocazia să cânte și alături de Maria Bieșu. Evident, accentele moderne constau, în mare parte, în abordări individuale ale soliștilor care interpretează partiturile principale, dar și în decor, costume, felul în care răsună muzica. Indiferent de maniera interpretativă sau abordarea artistică, fiecare spectacol de operă sau balet este un act care se întâmplă pe viu, în fața spectatorilor, nu e cu fonogramă, înregistrări video și fiecare reprezentație, fie că ține de un stil clasic, fie mai avangardist, e nou și modern de fiecare dată, pentru că se întâmplă aici și acum. Calitatea actului și nivelul profesional al artiștilor sunt cele pe care mizăm noi, condiția sine-qua-non.
[ad_2]