[ad_1]
Ieri, 20 ianuarie 2023, la Casa Corpului Didactic „Spiru Haret” Iași a avut loc lansarea lucrării „Îndrumător metodologic pentru proiectarea didactică la istorie – clasele a V-a și a VI-a”, ce este coordonată de prof. dr. Florentin Traian Ciobotaru, inspector școlar general adjunct al ISJ Iași. Fiind realizat în urma participării la cursul de formare din cadrul proiectului „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți”, acest îndrumător metodologic este produsul intelectual colectiv al unui grup de profesori de istorie din județul Iași, elaborat cu intenția de a promova practici didactice eficiente la clasă, în contextul aplicării noului curriculum național
La eveniment a participat dr. Gheorghe Iutiş, de la Facultatea de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, precum și reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Iași și ai Casei Corpului Didactic Iași, iar activitatea a creat contextul unui dialog între autorii lucrării și profesori metodiști, formatori și mentori de practică pedagogică, tineri profesori debutanți și alte categorii de profesori care vor putea utiliza îndrumătorul metodologic în calitate de beneficiari.
Lansare de lucrare științifică la Casa Corpului Didactic „Spiru Haret” Iași
Autorii lucrării au reunit, în acest volum, diverse modele de planificări (anuale, pe module, pe unități de învățare), precum și modele orientative de proiecte didactice pentru diferite tipuri de lecţie (transmitere şi însuşire de noi cunoştinţe, formare de priceperi şi deprinderi/abilităţi intelectuale, formare de priceperi şi deprinderi/abilităţi practice, recapitulare şi sistematizare a cunoştinţelor şi abilităţilor/priceperilor şi deprinderilor, verificare sau control şi evaluare a cunoştinţelor şi abilităţilor/priceperilor şi deprinderilor, mixtă etc.).
Acestora li se adaugă și alte modele de proiecte didactice în cadrul cărora sunt valorificate strategii de diferențiere și individualizare ale elevilor, pentru colective în care sunt integrați elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) sau elevi capabili de performanță. Un element de noutate îl reprezintă modelele de planificări și de proiecte didactice specifice alternativei educaționale Waldorf.
În elaborarea acestor documente curriculare s-a urmărit, prioritar, proiectarea și derularea predării-învățării centrate pe formarea de competențe, abordarea integrată (în sensul realizării conexiunilor cu viața reală), folosirea metodelor alternative de evaluare formativă și respectarea diversității.
Conștientizând faptul că rolul școlii nu este doar acela de a transmite informații, ci și de a modela personalitatea elevului, autorii volumului speră că pot oferi celor interesați posibilitatea de a avea o înțelegere adecvată a cadrului conceptual specific noului curriculum național, precum și a rolului semnificativ al disciplinei istorie în formarea tinerei generații.
Proiecte inedite, promovate de instituție
Recent, la Casa Corpului Didactic „Spiru Haret” Iași s-a desfășurat o întâlnire transnațională, marca Erasmus+. Proiectul a fost coordonat de Turcia – Istanbul Provincial Directorate of National Education, cu parteneri din România – Casa Corpului Didactic ,,Spiru Haret” Iași, Bulgaria – SDRUZHENIE YUNI PARTNERS, Spania – MEDIA CREATIVA 2020, S.L., Portugalia – Agrupamento de Escolas António Correia Oliveira și din Turcia – Anadolu University și Istanbul ZAIM – Sabahattin University.
Contextul în care se desfășoară proiectul este legat de necesitatea de a oferi oportunități de învățare pentru elevi și profesori, în format digital. Conform obiectivelor politicii de cercetare și inovare a UE, transferul de informații cât mai curând posibil, utilizând tehnologia digitală și colaborativă, este o necesitate a digitalizării, iar modernizarea sistemului de învățământ cu noi metode și tehnici este un obiectiv fundamental.
În strategiile de cercetare și inovare ale Comisiei Europene se subliniază importanța inovării pentru transformarea Europei într-un centru de educație digitală de nivel mondial. O caracteristică importantă a proiectului este impusă de necesitatea de a îmbunătăți abilitățile de gândire în proiectarea unor activități menite să dezvolte competențele de lucru ale profesorilor și elevilor cu dificultăți speciale de învățare. În acest context, finalizarea cu succes și diseminarea materialelor virtuale sunt direct legate de acest obiectiv.
În cadrul proiectului au fost dezvoltate materiale de instruire virtuală și aplicații propuse și susținute de toți partenerii în egală măsură.
[ad_2]