[ad_1]
Activitățile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost reluate începând de luni pentru o perioadă de aproximativ un an, s-a decis în Consiliul Suprem de Apărare a Țării.
Aeronavele MiG-21 LanceR vor fi întrebuințate, până la data de 15 mai 2023, exclusiv pentru executarea misiunilor specifice Serviciului de Luptă Permanent Poliție Aeriană și pentru menținerea antrenamentului de zbor al piloților selecționați în scopul continuării utilizării acestui tip de aeronavă. După această dată, aeronavele de acest tip urmează a fi scoase din serviciul Forțelor Aeriene Române, potrivit comunicatului MApN.
În același timp, au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziționării celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia, care vor constitui, în perioada următoare, încă două escadrile în cadrul Forțelor Aeriene Române.
Proiectul legii de aprobare a acestei achiziții a parcurs etapa de transparență legislativă și se află în circuitul de avizare, urmând a fi prezentat Parlamentului României în cel mai scurt timp.
De asemenea, Forțele Aeriene Române vor dispune măsuri de inițiere a demersurilor pentru programul de înzestrare cu aeronave de generația a V-a.
Mai multe aeronave s-au prăbușit în acest an
Activitățile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forțelor Aeriene Române au fost suspendate, începând de vineri, 15 aprilie, prin ordin al șefului Statului Major al Apărării, general Daniel Petrescu, anunță MApN.
Măsura a fost luată având în vedere incidența considerabilă a evenimentelor și accidentelor de aviație înregistrate pe timpul exploatării aeronavelor MiG-21 LanceR, soldate cu mai multe victime și aeronave avariate sau distruse.
Reamintim că în 2 martie, la ora 20.00, o aeronavă MiG-21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriană, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, iar la ora 20.03 a dispărut de pe radar, prăbușindu-se în zona localității Cogealac.
Câte avioane MiG-21 LanceR mai are România operaționale în prezent
Multă lume poate se întreabă câte astfel de aparate mai are Forțele Aeriene Române în uz și de ce mai sunt folosite astfel de aeronave vechi dacă România a cumpărat deja avioane F-16.
Numărul exact de avioane de vânătoare MiG-21 LanceR ce mai sunt încă în uzul Forțelor Aeriene Române e ținut confidențial, însă estimările neoficiale arată că în momentul de față Armata se bazează pe circa 30 de astfel de aparate, mai puțin de două escadrile complete [n.r. o escadrilă este formată din 16 aeronave].
În realitate însă, numărul avioanelor MiG 21 LanceR care chiar sunt funcționale și sunt folosite este și mai mic – undeva spre 24-26 de aeronave, precizau pentru HotNews.ro mai multe surse din domeniu în urmă cu câțiva ani, după un alt tragic accident
În prezent, avioanele MiG-21 LanceR rămase în uz mai operează de pe două baze aeriene: la Câmpia Turzii și la Mihail Kogălniceanu (ca anexa la baza aeriană 86 de la Borcea). În trecut MiG-uri 21 mai erau staționate și la Bacău.
România a modernizat avioanele MiG 21 ca o măsură de tranziție, până când vom cumpăra avioane noi
Avioanele MiG 21 au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anii ’60-’80, aproape 400 la număr. Ulterior, după căderea comunismului, Forțele Aeriene au decis modernizat a 111 de aeronave cu avionică nouă și sisteme care să fie compatibile NATO. Așa a aparut modelul LanceR, avioanele modernizate la acest standard intrând treptat în dotarea Forțelor Aeriene între 1997 și 2002.
Decizia de modernizare a o parte din avioanele MiG 21 din dotare a fost văzută ca o măsură de tranziție până când țara noastră își va permite să se doteze cu un avion de vânătoare multirol de generație nouă, lucru care a fost mereu amânat de mai toate guvernările ulterioare.
În total au fost trei versiuni ale MiG-ului modernizat – 71 de avioane Lancer A (pentru atac la sol), 14 avioane Lancer B (cu dublă comandă, folosite mai ales pentru instruirea piloților) și 26 de avioane Lancer C (varianta de atac aer-aer).
Toatele modelele Lancer A pentru atacul la sol au fost retrase treptat în urmă cu câțiva ani, iar dintre cele 26 de avioane tip LanceR C, 9 s-au prăbușit, fără să-l luăm încă în calcul și pe cel de miercuri.
Dintre cele 14 modelele LanceR B cu dublă comandă, două s-au pierdut în accidente, dar nu toate cele rămase mai sunt operaționale. Astfel, doar și pe acest calcul sumar, reiese că numărul maxim de avioane MiG-21 Lancer C și Lancer B rămase oficial operaționale este de circa 30 de aeronave.
Trebuie de precizat că necesarul României pentru a-și desfășura singură misiunile de poliție aeriană și pentru a îndeplini cerințele de luptă – așa cum s-a angajat România la aderarea la NATO – este de 48 de aeronave.
[ad_2]