[ad_1]
Inspectoratele școlare județene se vor transforma în direcții județene de învățământ preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educației. Proiectele de legi ale Educației, în varianta ministrului Ligia Deca, nu au fost încă făcute publice, dar sunt finalizate de Ministerul Educației (ME), după ce au fost verificate amendamentele primite în perioada de dezbatere publică, de la lansarea variantelor Cîmpeanu, în iulie 2022. Urmează ca experții din partidele din coaliția de guvernământ să lucreze cu ME la noile legi până la 1 februarie 2023. Apoi, proiectele ar urma să treacă prin Guvern, până la 15 februarie, iar Parlamentul să aprobe Legile Educației Deca până pe 15 martie
Desființarea inspectoratelor școlare și transformarea lor în direcții județene de învățământ preuniversitar, ca deconcentrate ale Ministerului Educației, au fost păstrate în proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta ministrului Deca. Amintim că desființarea inspectoratelor școlare era prevăzută în proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu. Noutatea este că directorii acestora nu vor mai fi legați de mandatul ministrului. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Iași sunt de părere că proiectul de lege marca Deca nu ar fi unul oficial.
„Această informație este pe surse și nu cred că o va comenta doamna inspector. Noi nu avem încă acest proiect în varianta nouă a Legii Educației, peste tot este pe surse. Nu am văzut documentul, probabil se referă la cel care a apărut în vară și cu care compară, dar nu e varianta apărută. În realitate, documentul la care se raportează este acela din vară, din perioada domnului Cîmpeanu. Noi nu avem acest document, nu a fost publicat nicăieri”, a declarat Antonina Bliorț, purtător de cuvânt al ISJ.
Inspectoratul Școlar Județean Iași va dispărea ?
Noul proiect de lege a Educației prevede, pe lângă alte modificări importante, desființarea inspectoratelor școlare și înființarea unor direcții de învățământ preuniversitar.
Proiectul Legii învățământului preuniversitar, realizat în mandatul Ligiei Deca, ce ar urma să fie trimis în Parlament pentru adoptare, arată că vor fi înființate direcţiile judeţene de învăţământ preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educaţiei, cu personalitate juridică, prin reorganizarea inspectoratelor școlare judeţene.
Aceste direcții vor fi conduse de un director general şi directori generali adjuncţi, numiţi prin ordin al ministrului Educaţiei, în urma susţinerii unui concurs de selecţie organizat de Ministerul Educaţiei, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin de ministru. De asemenea, se înființează, în fiecare județ, consiliul consultativ pentru învăţământ preuniversitar, structură consultativă cu atribuţii în sprijinirea activităţii de administrare şi dezvoltare a reţelei şcolare, de monitorizare a capacităţii autorităţilor publice locale de a susţine educaţia, respectiv de a furniza resursele necesare.
Reorganizarea inspectoratelor
Încă de anul trecut, fostul ministru Sorin Cîmpeanu anunța că inspectoratele școlare județene se vor transforma în direcții județene de învățământ preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educației, cu personalitate juridică.
„Ele vor fi formate prin reorganizarea inspectoratelor școlare județene, respectiv a municipiului București, și prin comasarea cu Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională, respectiv CMBRAE. Atribuțiile vor reprezenta inspecția de specialitate, organizarea de sistem, gestionarea mobilității personalului didactic, evoluția în carieră, la gradele didactice și titlurile de profesor emerit, plus alte atribuții administrative”, preciza oficialul.
Astfel, inspectoratele școlare județene se vor desființa, după cum prevedea raportul național menționat, iar în locul lor vor fi create Centre Județene pentru Învățământ Preuniversitar (CJ-IP). Aceste instituții, fostele ISJ-uri, vor fi în subordinea Ministerului Educației și se vor ocupa de rețea și infrastructură școlară, echitate și participare școlară, resursă umană și parcurs profesional, evaluări și examene naționale, management școlar, sprijin și consiliere, inclusiv prin finanțare, aspecte juridice, resursă umană sau activități extra-curriculare.
Potrivit raportului „România Educată”, anunțat anul trecut, inspecțiile școlare urmau să nu mai fie efectuate de către inspectoratele școlare, ci de noul ARACIP, după cum prevedea proiectul „România Educată”, pus de administrația prezidențială și care a fost adoptat de Guvern printr-un memorandum.
[ad_2]