[ad_1]
Școala Gimnazială „Alexandru cel Bun” din Iași a găzduit vineri, 20 ianuarie 2023, workshop-ul dedicat cursului ”We are all Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs in and out of the Classroom” (Atena, Grecia, octombrie 2022), reprezentând cel de-al doilea curs finanțat prin programul Erasmus+, în cadrul proiectului „Tehnici inovatoare pentru fiecare elev” 2022-1-RO01-KA122-SCH-000079170. Proiectul se desfășoară pe o perioadă de 11 luni și a adus școlii un grant de 31.085 Euro, grant cu ajutorul cărora se vor realiza trei mobilități de formare, dedicate cadrelor didactice.
Obiectivele principale ale cursului ”We are all Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs in and out of the Classroom” au fost următoarele: introducere în terminologia specifică (dizabilitate, deficiență, handicap), prezentarea principalelor tipuri de nevoi educaționale speciale, prezentarea caracteristicilor școlii incluzive, modalități de adaptare a conținuturilor, metodelor didactice și modalităților de evaluare în vederea integrării elevilor cu CES în școala de masă și tehnici de concentrare și relaxare pentru toți elevii. Cursul a oferit atât informații teoretice cât și activități practice prin care participanții au dobândit cunoștințe menite să faciliteze înțelegerea, integrarea și crearea de oportunități de învățare copiilor cu CES, acceptarea acestora de către ceilalți colegi și dezvoltarea lor socio-emoțională.
Echipa de diseminare a celui de-al doilea curs a fost formată din coordonatorul proiectului, prof. dr. Rusu Georgiana, prof. Cazacu Mirabela și prof. Mușat Ana-Luiza. La acest atelier a participat și dna. Aura Brînzilă, psiholog specialist cu competențe în psihopedagogie specială și profesor de sprijin la Scoala Gimnazială „Alexandru cel Bun”.
Workshop-ul s-a desfășurat în sistem hibrid, participând atât cadrele didactice ale școlii, cât și dascăli din municipiul și județul Iași.
În urma participării la acest atelier, cadrele didactice s-au familiarizat sau și-au consolidat cunoștințele cu privire la concepte precum: caracteristici ale școlii incluzive, elemente cheie ale incluziunii, forme de incluziune, școala tradițională vs. școala incluzivă, adaptarea conținuturilor (prin utilizarea de diferite resurse cum ar fi „choice boards”, organizatori grafici, hărți conceptuale), a metodelor de predare (organizarea elevilor pe centre de interese, „station rotation model”, metoda jigsaw, folosirea de contracte educaționale pentru organizarea și dirijarea învățării) și a evaluării (prin folosirea de instrumente precum Think-Tac-Toe, Menu planner, RAFTS) în vederea integrării elevilor cu nevoi educaționale speciale. De asemenea, s-a pus accentul pe nevoia dezvoltării socio-emoționale a elevilor cu CES, astfel încât aceștia să-și poată dezvolta încrederea în sine, empatia și abilitățile de comunicare și relaționare cu cei din jur. În acest sens, elevii cu CES vor fi invitați să se alăture unui club numit „Copacul prieteniei”, care se va desfășura lunar și va cuprinde activități interactive, de recunoaștere a emoțiilor de bază, de socializare și de dezvoltare a unor strategii prin care elevii să poată face față cu mai multă ușurință situațiilor de stres din școală și din afara sa.
D-na Profesor itinerant Aura Brînzilă a descris diferite modalități de adaptare a conținuturilor de învățare la particularitățile elevilor cu CES și a oferit câteva exemple de sarcini de lucru adaptate prin secvențiere.
Informațiile furnizate și resursele practice oferite în timpul atelierului au menirea de a sprijini cadrele didactice care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale, în vederea asigurării succesului în învățare a acestora în funcție de abilitățile lor.
Evaluarea plus-valorii acumulate în urma acestui stagiu de formare din Atena, Grecia, se va realiza prin chestionare, rapoarte de activitate, înființarea clubului dedicat elevilor cu CES numit „Copacul prieteniei” și prin proiectarea unor lecții demonstrative în cadrul comisiilor metodice cu accent pe integrarea elevilor cu CES.
[ad_2]